Obowiązek szkolny to hasło, które jasno komunikuje: każde dziecko musi poddać się procesowi edukacji powszechnej. Czy oznacza to, że uczyć można się tylko w szkole? Nie. Najdosadniej opisał to Mikołaj Marcela, pisarz i nauczyciel akademicki.
Trzeba mieć tylko świadomość jednego: do szkoły należy być zapisanym, ale chodzić do niej codziennie… nie trzeba. Realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą jest możliwe i - co najważniejsze - bogate w mnóstwo szalenie ciekawych alternatyw!
Zdobywanie wiedzy na własną rękę
To nie żadne tajne informacje, a zapisy gwarantowane w ustawie o prawie oświatowym. Obowiązek szkolny, jak sama nazwa wskazuje, jest obligatoryjny. Nikt jednak nie sugeruje w jaki sposób, w jakim miejscu i jakimi narzędziami muszą posługiwać się osoby uczące się i przekazujące wiedzę. Szkoły przyjazne edukacji domowej przeprowadzają weryfikację podstawy programowej w dowolnym, ustalonym z uczniem terminie i na jasno ustalonych zasadach.
To, że można zrezygnować z edukacji w systemie szkolnym nie oznacza, że można uczyć się tylko tego, na co mały odkrywca ma ochotę. Nauka jest obowiązkowa i ściśle kontrolowana przez państwo - dziecko to uczeń konkretnej szkoły. Mimo, że na co dzień do niej nie uczęszcza, raz w roku musi wykazać się zdobytymi umiejętnościami i wiedzą odpowiednimi dla jego wieku i poziomu nauczania.
Liczba uczniów korzystających z edukacji domowej stale wzrasta
Spójrzmy na statystyki. W roku szkolnym 2020/2021, zgodnie z danymi Ministerstwa Edukacji i Nauki, niemal 20 tys. polskich uczniów i uczennic zdecydowało się na edukację domową. To ponad 8 tys. więcej niż w roku ubiegłym. Dane te świadczą o rosnącym zainteresowaniu alternatywnymi formami nauczania w Polsce.
Anna Blumsztajn, socjolożka, była dyrektorka szkoły i nauczycielka, która obecnie pisze doktorat o równości w edukacji w rozmowie z serwisem Oko.press: - Szczególnie ostatnie zmiany w szkolnictwie, wprowadzane przez ministra Czarnka, sprawiają, że pewne grupy społeczne, które cechuje świadomość tych zagrożeń, ale też odpowiednie środki materialne, rozważają właśnie taki, indywidualistyczny sposób nauczania.
Nauka bez podręczników, sprawdziany bez ocen
W miastach wojewódzkich już od dłuższego czasu funkcjonują szkoły przyjazne edukacji domowej,
np. Moracz czy Szkoły Benedykta. Do niedawna podobnie działające miejsca najbliżej nas znajdowały się jedynie w Poznaniu, np. Szkoła Podstawowa Wesoła Góra.
Od ponad roku jedną z alternatywnych placówek szkolnych realizujących podstawę programową MEN jest śremska “Frajda”, wspierająca kreatywność małego człowieka i rozwijająca jego potencjał.
To właśnie tu odbywają się spotkania dzieci z edukacji domowej, by w większym gronie odkrywać świat i poznawać samego siebie.
Więcej o działalności Frajdy oraz Fundacji Wysokie Loty dostępne na stronie www.wysokieloty.edu.pl oraz pod nr tel. 500 327 005.
Informacje i dane, z których korzystaliśmy:
https://www.facebook.com/mikolajmarcela.oficjalna.strona
https://www.edubaza.pl/s/3468/80886-Liczba-uczniow-w-Polsce.htm
https://oko.press/tysiace-rodzin-szuka-ratunku-w-edukacji-domowej/
https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/rosnie-popularnosc-edukacji-domowej,248561.html
Ale Frajda! alternatywna placówka szkolna w Śremie.
© Fundacja Wysokie Loty | 2022
Nasze ptaszki lubią ciasteczka. Korzystając z naszej strony zgadzasz się na ich używanie.
Made With Brizy